چگونه ایمیل بسازیم | چگونه برای خود یک آدرس ایمیل معتبر بسازیم؟

ساختن ایمیل

چگونه ایمیل بسازیم | چگونه برای خود یک آدرس ایمیل معتبر بسازیم؟

آیا برایتان پیش آمده است که به‌خاطر نداشتن ایمیل از دریافت تخفیف‌های ویژه‌ی فروشگاه محبوبتان محروم بمانید؟ یا نتوانید از وب‌سایت موردنظرتان خرید کنید؟ بله! این روزها دنیا روی شاخ اینترنت می‌چرخد و اگر هویت اینترنتی خود را نداشته باشید از همه چیز عقب می‌افتید! ایمیل هویت الکترونیکی شماست و با کمک آن به بخش‌های زیادی از اینترنت دسترسی پیدا خواهید کرد. لابد از خودتان می‌پرسید خب چگونه ایمیل بسازیم ؟ ساده است، در این مقاله با ما همراه شوید تا آموزش ساخت ایمیل را نشان‌تان بدهیم.

هویت الکترونیکی

ایمیل چیست و چگونه ایمیل بسازیم ؟

E-MAIL یا پست الکترونیکی یک سرویس اینترنتی است که به شما اجازه می‌دهد داده‌های متنی، صوتی و تصویری را به‌صورت آنلاین برای شخص یا گروهی از اشخاص ارسال کنید. این سرویس که می‌توان به نوعی آن را از نوادگان پست سنتی دانست، با همه‌گیر شدن اینترنت و افزایش تعاملات آنلاین به روی کار آمد. ری تاملینسون (Ray Tomlinson) اولین شخصی بود که از سیستم پست الکترونیکی استفاده کرد و اولین ایمیل متنی جهان را که یک ایمیل آزمایشی بود، برای خود ارسال کرد. با پیشرفت سرویس پست الکترونیکی، قابلیت‌‌های گسترده‌ای به آن اضافه شد و دامنه‌های متنوعی برای ساخت آدرس ایمیل در اختیار کاربران اینترنت قرار گرفت. این روزها شما می‌توانید در دامنه‌های گوناگونی از قبیل گوگل، یاهو، هات‌میل و … آدرس ایمیل بسازید و از آن برای تبادل داده‌ها استفاده کنید.

ایمیل چه کاربردهایی دارد و فواید ساختن ایمیل ؟

این روزها آدرس ایمیل کاربردهای بسیار زیادی دارد و ایمیل تبدیل به یکی از نشانه‌های هویتی ما در دنیای آنلاین شده است. تقریبا هر قدمی که در فضای مجازی برمی‌داریم به ارائه‌ی آدرس ایمیل نیاز دارد. اگر از احوالپرسی با دوستان و اقوام راه دورمان که در کشورها یا شهرهای دیگری ساکن هستند صرف نظر کنیم و ارسال عکس و فایل‌های مهم اداری از طریق ایمیل را نادیده بگیریم، خیلی زود متوجه کاربردهای گوناگون این آدرس الکترونیکی خواهیم شد.

همه‌ی ما برای ثبت‌نام در وب‌سایت‌های گوناگون به آدرس ایمیل احتیاج داریم و بدون ایمیل هیچ وب‌سایتی برایمان حق عضویت قائل نخواهد شد. سایت‌های کاریابی از آدرس پست الکترونیکی ما برای ارسال پیشنهادات کاری استفاده می‌کنند و بسیاری از مجلات یا فروشگاه‌های آنلاین نسخه‌های هفتگی و پیشنهادات ویژه‌ی خود را از طریق ایمیل برایمان ارسال می‌کنند.

ایمیل‌ها خوراک کارهای اداری هستند، دانشگاه‌ها، مدارس و حتی برخی شرکت‌ها تنها از طریق ایمیل تبادل اطلاعات می‌کنند و ما باید برای برقراری ارتباط با هر یک از مقامات سازمانی آن‌ها صفحه‌ی ایمیل‌مان را بگشاییم و نامه‌ی اداری خودمان را از این طریق ارسال کنیم. پس می‌بینید که ایمیل به راحتی جای پست سنتی را گرفته است و نه تنها به عنوان یک سیستم پیام‌رسان مورد استفاده قرار می‌گیرد بلکه یک نشان هویتی در فضای آنلاین نیز به حساب می‌‌آید. درست به همین خاطر است که همه‌ی ما باید یاد بگیریم که چگونه ایمیل بسازیم ؟

ساخت ایمیل چگونه است ؟

سرویس ایمیل چگونه کار می کند؟

پیش از اینکه از خودتان بپرسید حالا چگونه ایمیل بسازیم ؟ ابتدا باید با ساز و کار این سرویس کاربردی و جالب آشنا شوید. اصلا تا به حال از خودتان سوال کرده‌اید که این سرویس چگونه کار می‌کند؟ نحوه‌ی عملکرد پست سنتی برای همه‌ی ما روشن است. ما بسته‌ی پستی خود را به صندوق یا اداره‌‌ی پست تحویل می‌دهیم و این نامه‌ها یا بسته‌ها پس از دسته‌بندی شدن به آدرس مورد نظر ارسال می‌شوند و توسط مامور پست به دست گیرنده می‌رسند. اما در فرآیند ارسال یک نامه‌ی الکترونیکی هیچ انسانی دخیل نیست! پس چگونه پیام‌های ما به مقصد می‌رسند؟

خب داستان از این قرار است:

  • هنگامی که شما صفحه‌ی ایمیل خود را باز می‌کنید و پیام مورد نظرتان را به‌همراه فایل‌های پیوست شده درون آن قرار می‌دهید، باید برای ارسال پیام‌تان به مخاطب موردنظر دکمه‌ی ارسال (SEND) را بفشارید. در این هنگام شما با فشردن این دکمه کار خود را به پایان می‌رسانید اما کار سرویس ایمیل تازه شروع شده است. پیام شما به بسته‌های کوچکی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها دارای آدرس فرستنده و گیرنده هستند، این پکیج‌ها مستقیما به یک مامور ارسال نامه یا همان MTA ارسال می‌شوند که ماموری مجازی برای انتقال پیام شماست. این ارتباط از طریق پروتکلی به نام Simple Mail Transfer Protocol یا همان SMTP صورت می‌گیرد.
  • SMTP با جست‌وجو در سیستم نام دامنه (DNS) آدرس گیرنده‌ی پیام شما را پیدا می‌کند. این کار با کمک بایگانی (Mail eXchanger (MX انجام می شود که مرجع دقیقی از آدرس‌های ایمیل موجود در دامنه‌ای خاص است. به محض پیدا شدن سرور آدرس گیرنده در بایگانی MX سیستم ارسال ایمیل SMTP پیام شما را به سرور موردنظر ارسال می‌کند.
  • با پیدا شدن سرور مقصد و انتقال پیام شما بین سرورها، سیستم SMTP کار خود را با موفقیت به پایان رسانده است و از اینجا به بعد پیام شما در سرور گیرنده یا MTA قرار می‌گیرد. این سرور گیرنده پیام شما را ذخیره می‌کند و آن را از طریق پروتکل‌هایی همچون WEB، POP یا IMAP در دسترس مخاطب شما قرار می‌دهد.

معروف‌ترین سایت‌های ارائه دهنده ی خدمات ایمیل

با فراگیر شدن ایمیل و افزایش اهمیت آن در زندگی روزمره و اجتماعی همه‌ی ما، دامنه‌های بسیار زیادی به وجود آمده‌اند که سرویس ایمیل را در اختیارمان قرار می‌دهند، اما آیا با معروف‌ترین سایت‌‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات ایمیل آشنایی دارید؟ برخی از این دامنه‌ها به شرح زیر هستند:

  • Gmail.com: وب‌سایت جیمیل یک دامنه‌ی اختصاصی برای استفاده از پست الکترونیکی است که از سوی شرکت گوگل پشتیبانی می‌شود. جیمیل در سال ۲۰۰۴ تاسیس شد و با امکانات گسترده و سیستم پست الکترونیکی رایگان، میلیاردها کاربر را به سمت خود جذب کرد. در دنیای امروز بسیار ضروری است که بدانیم در گوگل چگونه ایمیل بسازیم .
  • Yahoo.com: وب سایت یاهو یکی از اولین وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی پست الکترونیکی یا ایمیل است. اگر شما هم جزو کاربران قدیمی اینترنت باشید، حتما به‌خاطر دارید که یاهو یکی از پیشگامان عرصه‌ی تبادل اطلاعات در فضای مجازی بود و با ارائه‌ی امکانات جذاب و گسترده‌ای همچون یاهو مسنجر ، استفاده از اینترنت را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل می‌کرد. با اینکه جیمیل خیلی زود گوی سبقت را از دستان این وبسایت قدیمی دوست‌داشتنی ربود، اما یاهو همچنان یکی از معروف‌ترین سرویس‌دهندگان ایمیل در دنیاست.
  • Hotmail.com: وب سایت هات میل یکی از دامنه‌های پیشرو در زمینه‌ی ارائه‌ی خدمات ایمیل بود. این وب‌سایت که به شرکت مایکروسافت تعلق داشت تقریبا نیمی از آدرس‌های ایمیل اداری را به خود اختصاص داده بود. متاسفانه این سرویس با روی کار آمدن outlook.com از دسترس خارج شد و تمامی کسانی که دل تنگ هات میل هستند می‌توانند از امکانات اوت لوک استفاده کنند. بنابراین خوب است که به جای رفتن به دنبال hotmail، به دنبال این باشیم که یاد بگیریم در Outlook چگونه ایمیل بسازیم .
  • Icloud.com: با روی کار آمدن سرویس‌های گوناگون ایمیل، قطعا شرکت اپل نیز حاضر به جا ماندن از این قافله نمی‌شد. به همین خاطر وب‌سایت آی کلود را برای دوست‌داران و طرفداران خود ایجاد کرد، تا ایمیل کاربران اپل نیز همچون سایر وسایلی الکترونیکی‌شان منحصر به فرد باشد.

ایجاد حساب ایمیل

تفاوت‌های جی میل با یاهومیل

خب حالا لازم است بدانیم که چگونه ایمیل بسازیم ؟ در مرحله‌ی اول باید با تفاوت‌های دو سرویس‌دهنده‌ی بسیار محبوب پست الکترونیکی آشنا شویم و انتخاب کنیم که می‌خواهیم ایمیل خود را در وب‌سایت کدام‌یک از آن‌ها بسازیم؟ چگونه جیمیل بسازیم و یا ساخت ایمیل یاهو به چه صورت است؟

خب همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره کردیم هر دوی این سرویس‌دهندگان ایمیل به شدت محبوب هستند، اما سرویس‌ها و امکانات هر یک از این وبسایت‌ها با دیگری متفاوت است. برای مثال:

  • صفحه‌ی اصلی یاهو میل مطالب و موارد بسیار زیادی را کنار ایمیل‌‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد، این در حالی است که صفحه‌ی اصلی جیمیل تنها روی نمایش ایمیل‌‌ها تمرکز دارد و ما نمی‌توانیم چیزی جز پیام‌های خوانده یا بازنشده‌ی خود را درون آن مشاهده کنیم.
  • جیمیل عملکرد بهتری در نظارت و دسته‌بندی پیام‌های اسپم یا همان هرزنامه‌ها دارد. این یعنی پیام‌های ناشناس و بی‌ارزش مستقیما به جعبه‌ی هرزنامه‌‌ها منتقل می‌شوند. اما یاهو کمی با دل‌رحمی این پیام‌ها را دسته‌بندی می‌کند و گاهی ممکن است که صندوق پستی شما را از پیام‌های ناشناس و عجیب پرکند!
  • امکاناتی همچون دسترس POP و فوروارد کردن ایمیل‌ها در جیمیل کاملا رایگان است. اما یاهو این امکانات را با دریافت مبلغی ناچیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.
  • یاهومیل قدرت تشخیص فولدرهای ساخته شده و انتقال پیام‌های مرتبط به آن‌ها را ندارد اما جیمیل این کار را به راحتی برایمان انجام می‌دهد.

این‌ها تنها بخشی از تفاوت‌های دو وب‌سایت ارائه دهنده‌ی سرویس ایمیل هستند، مواردی همچون امنیت بیشتر و ظرفیت ذخیره‌سازی بالاتر پیام‌های جیمیل یا امکان ساخت تب‌های متعدد همزمان در یاهو همگی مواردی هستند که این دو سرویس‌دهنده‌ی دوست داشتنی را از یکدیگر متمایز می‌کنند و هر یک را برای کاربری خاصی مناسب می‌سازند. با دانستن مطالب بالا می‌توانید سرویس دهنده‌ی مورد نظر خود را انتخاب کنید. حال فقط کافی است این مقاله را با هم ادامه دهیم تا دریابیم که چگونه ایمیل بسازیم .

کدام یک از ارائه دهندگان خدمات ایمیل محبوب‌تر است؟

اگر نگاهی به مقایسه‌ی بخش قبلی بیندازیم متوجه خواهیم شد که سرویس پست الکترونیکی گوگل یا همان جیمیل معروف، به واسطه‌ی امکانات نوین و دسترسی‌های رایگان مختلفی که در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد از محبوبیت بالاتری برخوردار است. اما اگر بخواهیم یاد بگیریم که چگونه ایمیل بسازیم ؟ باید نگاه دقیق‌تری به ویژگی‌های متمایز جیمیل بیندازیم:

  • ساخت ایمیل در این سرویس بسیار ساده است. ما می‌توانیم در کمتر از ۵ دقیقه یک آدرس جیمیل برای خود بسازیم و این سرعت و سادگی زیاد مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی مهندسین گوگل است.
  • با داشتن یک آدرس پست الکترونیکی در جیمیل، می‌توانیم تمامی اکانت‌های گوگل خود را به یکدیگر متصل کنیم و بدون دردسر و تنها با یک بار ورود، به سایر اکانت‌های خود دسترسی داشته باشیم.
  • استفاده از سرویس جیمیل نیز به سادگی ساخت آدرس جیمیل است. فضای صندوق پستی ما به نحوی طراحی شده است که دسترسی به بخش‌های گوناگون برایمان راحت باشد و برای رفتن به صندوق‌ها و تب‌های مختلف نیازی به جست‌و‌جو در میان گزینه‌های مختلف نداریم. همه چیز در این صندوق پستی تنها یک کلیک با ما فاصله دارد.
  • جیمیل دارای امنیت فوق‌العاده بالاست و اگر آن را امن‌ترین سرویس پست الکترونیکی جهان ندانیم، قطعا یکی از امن‌ترین سرویس‌های پست الکترونیکی دنیاس.

با توجه به آنچه گفتیم می‌بینیم که جیمیل بی‌دلیل تبدیل به محبوب‌ترین ارائه‌دهنده‌ی ایمیل در جهان نشده است و میلیاردها کاربر این وب‌سایت دلایل بسیار محکم و منطقی برای انتخاب آن داشته‌اند.

درست کردن ایمیل شخصی

طریقه‌ی ساختن ایمیل

تا اینجا با ماهیت ایمیل، کاربردهای آن و بهترین و محبوب‌ترین سرویس‌دهندگان پست الکترونیک در دنیا آشنا شدیم. حالا بیایید ببینیم در چند مرحله و چگونه ایمیل بسازیم ؟

  • ابتدا مودم خود را روشن کرده، پشت لپ تاپ خود بنشینید، یا تلفن همراه خود را در دست بگرید.
  • سرویس‌دهنده‌ی موردنظر خود را انتخاب (برای مثال Gmail.com) و به سایت آن مراجعه کنیم.
  • سپس روی دکمه‌ی sign up یا عضویت کلیک می‌کنیم تا وارد صفحه‌ی ساخت اکانت جدید شویم. اگر دکمه‌ی sign up را نمی‌بینید به دنبال نوشته‌ی کوچک create new account باشید.
  • پس از آن کلیک، باکس‌هایی روبه‌روی‌مان ظاهر می‌شود که از ما نام، نام خانوادگی، جنسیت و سن را درخواست می‌کنند. این بخش‌ها را با دقت پر می‌کنیم و وارد مرحله‌ی بعدی می‌شویم.
  • حالا نوبت به انتخاب نام کاربری یا همان آدرس ایمیل‌مان می‌رسد. بهتر است که از قبل روی این نام به‌خوبی فکر کرده و یک نام منحصربه‌فرد برای خود انتخاب کنیم. چرا که در غیر این صورت و با مشابهت نام ما با سایر کاربران، سایت نام انتخابی‌مان را قبول نخواهد کرد و نام‌های پیشنهادی خود را به ما نمایش می‌دهد.
  • پس از انتخاب نام کاربری، باید یک رمز یا پسورد ۸ کاراکتری انتخاب کنیم. لازم است دقت کنیم که این کاراکترها شامل اعداد و حروف بزرگ و کوچک باشند تا امنیت ایمیل‌مان تامین شود. پس از انتخاب پسورد مجددا آن را در باکس بعدی تایپ می‌کنیم تا از صحت آن مطمئن شویم.
  • در این بخش بسته به نوع سرویس‌دهنده‌ی پست الکترونیکی باید یک سوال امنیتی را پاسخ دهیم یا شماره‌ی تلفن همراه‌مان را وارد کنیم تا با تایید آن از سوی سرویس‌دهنده، خیالمان برای بازیابی رمز عبور آسوده شود.

به همین سادگی ما صاحب یک ایمیل کاربردی خواهیم شد!

سخن پایانی

حتما دیگر به خوبی متوجه شده‌اید که داشتن ایمیل موضوعی بسیار مهم در دنیای امروزی است و اگر یک آدرس ایمیل نداشته باشید در هر مرحله با مشکل مواجه خواهید شد. این روزها داشتن یک پست الکترونیکی جزو ضروریات است و با وجود آن می‌توانید چند پله جلوتر از سایرین حرکت کنید. حالا که با معروف‌ترین سایت‌های ارائه دهنده‌ی سرویس پست الکترونیکی آشنا شدید و مشاهده کردید که ساخت یک آدرس ایمیل تا چه حد ساده است، می‌توانید در پاسخ به این سوال که چگونه ایمیل بسازیم ؟ به دوستان و آشنایان خود مشاوره بدهید. یا هر زمان که شخصی از شما پرسید حالا چگونه ایمیل بسازیم ؟ لینک این مطلب را برای او ارسال نمایید!

نظر شما درمورد ساخت ایمیل چیست؟ آیا تا کنون کمبود یک آدرس ایمیل را در زندگی خود احساس کرده‌اید؟ شما چه سایتی را برای ساخت ایمیل انتخاب کرده‌اید؟ لطفا نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما درمیان بگذارید.

سوالات متداول

۱- آیا استفاده از سرویس‌دهندگان رایگان ایمن است؟

پاسخ به این سوال کمی پیچیده است. چرا که تمامی سرویس‌دهندگان رایگان ایمیل به یک اندازه قابل اعتماد نیستند. اما سرویس‌هایی همچون جیمیل یا یاهو کاملا تضمین‌‌شده هستند.

۲- چگونه از ایمیل‌مان استفاده کنیم؟

معمولا پس از ساخت آدرس ایمیل به صندوق پستی خود هدایت می‌شویم. اما درصورتی که چنین نشد، می‌توانیم با ورود به وب‌سایت سرویس‌دهنده‌ی خود و کلیک روی گزینه‌ی sign in یا همان ورود، به اکانت کاربری خود وارد شویم و از امکانات آن استفاده کنید.

۳- آیا می‌توانیم ایمیل‌های پاک شده را بازیابی کنیم؟

بله، معمولا ایمیل‌های پاک شده به مدت ۳۰ روز در بخش trash ذخیره‌سازی می‌شوند و ما می‌توانیم در این مدت آن‌ها را به اینباکس خود بازگردانیم.


پیج اینستاگرام ایزی مارکت

اشتراک گذاری پست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *