تولید محتوا چیست؟
اکثر ما موقعی که دنبال کار میگشتیم، حتما با عنوان شغلی کارشناس تولید محتوا، مواجه شدیم. اما نمیدانستیم که منظور از این عنوان چیست؛ آیا واقعا کارشناس تولید محتوا یک شغل به حساب میآید؟! اصلا تولید محتوا چیست ؟! آیا از طریق تولید محتوا میتوانم درآمد داشته باشم؟! آیا من هم میتوانم تولید محتوا انجام دهم و به عنوان کار اصلی و یا کار دومم روی آن حساب باز کنم؟ اینها سوالاتی است که، زمانی که عنوان کارشناس تولید محتوا را میبینیم به ذهنمان میرسند.
اما منظورمان از تولید محتوا چیست ؟ اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه و مختصر از این عبارت داشته باشیم، میتوان اینگونه گفت که انتقال اتفاقات، پیامها، احساسات و … به دیگران، محتوا نام دارد، اما این محتوا زمانی ارزشمند است که بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. دقیقا تفاوت تبلیغات و تولید محتوا هم همینجاست؛ تبلیغات یک ارتباط یک طرفه میباشد اما تولید محتوا ارتباطی دو طرفه و دوستانه است که مدت زمان طولانیتری هم دوام دارد. محتوا باعث میشود تا شما بتوانید کاربر را به خود جذب کنید، در مرحله بعد آنها را درگیر کنید و در آخر، آنها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید. اما هر محتوایی میتواند کاربری که وارد سایتتان میشود را به کاربر وفادار شما بدل کند؟! قطعا جواب این سوال نــــــه هست! در ادامه مقاله ” تولید محتوا چیست ” همراه ما باشید تا هم با مفهوم تولید محتوا آشنا شویم و هم ویژگیهای یک محتوای خوب را باهم بررسی کنیم.
آنچه در این مقاله خواهید خواند:
- تولید محتوا چیست ؟
- بازاریابی مبتنی بر محتوا
- تولید محتوا را جدی بگیرید!
- انواع محتوا
- تولید محتوا متنی
- تولید محتوا تصویری
- تولید محتوا صوتی
- تولید محتوا ویدیویی
- سخن پایانی
تولید محتوا چیست ؟
دنیای تولید محتوا بسیار گسترده میباشد و برای این سوال ” تولید محتوا چیست “، یک جواب مشخص و فرمولی را نمیتوان درنظر گرفت چرا که هر فردی که در این زمینه مشغول به کار است، تعریف خود را از تولید محتوا دارد. اگر یک گام به عقب برداریم و از دور به محتوا نگاه کنیم، متوجه این موضوع خواهیم شد که در همه جا پراکنده شده و دستههای زیاد و متفاوتی را شامل میشود؛ اگر تا الان، به دنبال معنای تولید محتوا بودهاید حتما گستردگی آن را درک کردهاید!
تولید محتوا در واقع یکی از ارکان بازاریابی مبتنی بر محتواست. محتوا میتواند خلق یک نوشته، یک ویدیو و یا تصویر گرافیکی باشد که برای انسان قابل درک بوده و بتواند با آن ارتباط برقرار کند، همچنین بتوان آن را منتشر کرد تا به اهداف خود برسیم؛ این اهداف میتواند فروش بیشتر محصولات، کسب درآمد، برندسازی و … باشد.
اکنون که صحبت از بازاریابی مبتنی بر محتوا شد اجازه دهید تا درباره آن بیشتر صحبت کنیم و با تعاریف و اهداف آن نیز بیشتر آشنا شویم.
همچنین بخوانید :
"گوشی موبایل هوآوی، تجربهای متفاوت!"
بازاریابی مبتنی بر محتوا
اگر بخواهیم برای بازاریابی مبتنی بر محتوا یک تعریف درنظر بگیریم، باید بگوییم که در واقع یک فرایندی است که در راستای کسب و کار شما صورت میگیرد و با تولید محتوای جذاب و گیرا در همین راستا و با شناخت کاربران هدف خود، آنها را جذب کنید تا به اهدافتان دست یابید. این بازاریابی دارای مراحل زیر است که تولید محتوا بدون هر یک از آنها، کار بیهودهای میتواند باشد:
-
هدف را مشخص کنید؛
-
نوشتن برنامه محتوا؛
-
تولید محتوا؛
-
انتشار محتوا؛
-
تحلیل محتوا و رفتار کاربران؛
-
بروزرسانی.
تولید محتوا را جدی بگیرید!
به نظر شما چرا باید تولید محتوا را جدی بگیریم؟! پاسخ به این سوال بسیار راحت است؛ چرا که بخش بزرگی از زندگی روزمره ما را محتواها تشکیل دادهاند. این محتواها به آگاهی ما کمک میکنند، گاها ما را سرگرم میکنند، سوالات ما را پاسخ میدهند، برایمان مشتری جذب میکنند و حتی باعث لبخند زدنمان میشوند!
اگر میخواهید که خدمات و کالای خود را از طریق تولید محتوا عرضه کنید، باید آن را برای مخاطب جذاب و گیرا کنید تا نه تنها آنها را جذب محتوای خود کنید بلکه، دلشان نخواهد که سایت شما را ترک کنند! پس دقت داشته باشید که چه محتوایی را تولید میکنید و در اختیار مخاطبانتان قرار میدهید.
انواع محتوا
تا به اینجای مقاله با مفهوم ” تولید محتوا ” و تا حدودی با ” بازاریابی مبتنی بر محتوا ” آشنا شدیم. اکنون میخواهیم بدانیم که محتوا چه انواعی دارد و در چه فرمتهایی میتوانیم آن را منتشر کنیم. ممکن است با شنیدن عبارت تولید محتوا، ذهنتان صرفا به سمت نوشته، متن، کتاب و … برود. اما حقیقت این است که، محتوا قالبهای متفاوتی دارد. موزیکی که با هدست به آن گوش میدهید، ویدیوهایی که در گوشی موبایل تماشا میکنید، پادکستهایی که گوش میدهید، فیلمهایی که در لپ تاپ خود میبینید و…، همگی به نوعی محتوا میباشند. قالبهای کلی محتوا که با آنها میتوانید به تولید محتوا بپردازید را در ادامه بررسی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.
تولید محتوا متنی
یکی از رایجترین محتواها، تولید محتوا به صورت متن است چرا که توانسته اعتماد مخاطب را تا حد زیادی جلب کند و اگر دقت کنید اکثر مقالههای علمی نیز به صورت نوشته منتشر میشوند. میتوان گفت که این قالب محتوا، رضایت کاربران زیادی را دربرداشته است.
تولید محتوا تصویری
این قالب محتوا را میتوان به عنوان یکی از پرطرفدارترینها در نظر گرفت و بسیاری از شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام، فیسبوک، پینترست و … از این فرمت محتوا پیروی کرده و بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از این فضا استفاده کرده و با تولید محتواهای تصویری برای رسیدن به هدف خود تلاش میکنند.
تولید محتوا صوتی
محتوای صوتی را میتوان به عنوان یک فرمت محتوای تاثیرگذار معرفی کرد! میتوان گفت این قالب محتوا، تاثیر مضاعفی نسبت به قالب محتوای متنی دارد. شما میتوانید محتواهای خودتان را در قالب پادکست، برای مخاطبان منتشر کنید و در صورت جذاب بودن محتوا، خیالتان راحت باشد که آنها را به طرفداران خود تبدیل میکنید و در مسیر رفت و آمدشان از کار به خانه فقط پادکستهای شما را گوش میدهند!
تولید محتوا ویدیویی
این روزها و با تغییر عادتها، میتوان گفت که تمایل مردم برای خواندن کمتر شده است و ترجیح میدهند محتوا را در قالب ویدیو تماشا کنند تا هم وقت کمتری از آنها بگیرد و هم جنبه سرگرمی برایشان داشته باشد. پس میتوان این قالب محتوا را نیز جزء پر طرفدارها دانست چرا که بازاریابان دیجیتالی این مسئله را به خوبی درک کرده و در راستای تولید فیلمهای آموزشی و کاربردی گام برداشتهاند.
سخن پایانی
امروزه بیشتر کسب و کارها برای رسیدن به اهداف خود، تولید محتوا را در اولویت قرار میدهند و تلاش میکنند تا با تولید محتوای ارزشمند، کاربران هدف خود را جذب و با آنها ارتباط صمیمانه برقرار کنند و از این طریق پیامشان را در اختیار آنها قرار دهند.
به نظر شما چه محتواهایی ارزشمند هستند؟ آیا از این روش برای کسب و کار خود استفاده میکنید؟
سوالات متداول
1- چگونه بفهمیم که مخاطب در محتوای ما به دنبال چه چیزی است؟
- پژوهش کردن
- سوال پرسیدن و تعامل با مخاطبان و شناخت آنها
- تولید محتوا برای ایجاد ارتباط عمیقتر
2- برای تولید یک محتوای متنی خوب چه ابزاری نیاز است؟
برای تولید محتوای متنی ابتدا باید به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی باشید و سپس شروع به نوشتن کنید.
دیدگاهتان را بنویسید